.
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Mangsa"DOSA" yang paling comel!!!!!!!

Pagi2 aku dh berjalan dari blog ke blog....terserempak dgn blog :::Orang Muo:::.maka terbacalah tentang entry ~kasih ibu sejati tiada batasan~. Emo tetiba!! Cuba korang pikir, dalam dunia ni berapa ramai pasangan yang mahukan anak, beribu duit dibelanjakan, macam2 ikhtiar dilakukan, tebuk sana tebuk sini, sampaikan nak bersama suami pun kena set appoiment, tapi mereka masih diuji dengan kepayahan untuk mendapat cahaya mata. 


Lain plak ceritanya dengan kes2 terlanjur, sekali 'shoot' terus melekat, tak payah habis beribu ringgit. Lepas tu jadi malu kat masyarakat, pas tu mulalah pikir mana nak campakkan 'malu' yang sangat comel itu. Maka datanglah idea2 cerdik pandai lagi kreative! letak dalam kotak, lipat masuk dalam baldi, buang kat tong sampah, tinggal kat station komuter, letak kat tangga LRT dan mcm2 ler. Agaknya masa buat dulu pon x kisah kat mana2 kan, janji menyedap, bila dah jadi pun buang gak merata2. Mula2 buang benih merata2, dah jadi buang anak plak merata2. Manusia ker iblis nie????


Nak salahkan sapa?

  • Ibu yang mengandung?
  • bapak yang x pakai sarung?
  • ke sperma yang terlalu aktif nak salahkan?
  • ke telur yang sedang subur nak di salahkan?

Lu pikir lah sendiri


Tapi yang nyata mak bapak budak tuh memang salah!!! salah mak bapak dia satu hal lah..manusia x lari dari buat salah dan dosa, tapi ada satu lagi golongan yang salah!! siapa????



















MASYARAKAT!!!!



Kenapa plak masyarakat nak disalahkan, bukannya dorang ada @ menonton pon masa kejadian gusti katil itu berlaku!!

Mereka bersalah sebab mereka selalu menghukum wanita2 yang terlanjur nie. Kita dah tau dorang buat salah,kita dah tau dorang ada dosa, sepatutnya kita bantu dorg untuk menanggung dosa dorg, (bukan pikul dosa dorang) ni tak!! kita kata dorg, kita hina anak luar nikah? salah anak tuh ker? dia pun tak nak dilahirkan mcm tu. Disebabkan mak bapak dia takut (mmg ler masa buat x takut) dikeji & dihina maka terpaksalah buang hasil 'dosa'  yang amat comel tu. kesiankan.

Septutnya bila ini terjadi pada pendapat aku lah kan...masyarakat harus bantu, disinilah masyarakat memainkan peranan. 

  • Jangan hina anak2 yang tak berdosa tu ( tak payah nak sebut2 dia tu anak luar nikah ) sebab anak tu macam korg jugak, ada darah, hati, perasaan, airmata, jantung.....semua cm korg.
  • Memang mak dia dah buat salah, tapi tak payah ler nak kutuk2. cukuplah dia menerima kutukan dari Allah
  • Bantu meng'tarbiyah' kan pasangan yang terlanjur
  • Bagi kesedaran agar tak berulang lagi
  • Mana2 yang ada peluang pekerjaan tu bagilah kat dorang ni, agar dorang boleh bina hidup baru.
  • Mana2 yang tak mampu nak bela bayi tu,ambiklah buat cm anak sendiri
  • Pihak2 yang meng'tarbiayahkan pasangan tuh,tekankan nilai tanggungjawab pada mereka, suruh mereka laksanakan tanggungjawab mereka, jgn lepas tangan, walaupun dah dibagi anak tuh kat keluarga angkat tapi dorg kena jugak bagi sedikit nafkah, sebab apa pun tu anak dorang jugakkan.
  • Pada keluarga angkat plak, dah ambik anak org tu, x payah ler nak larikan dari ibu bapa kandungnya, buat apa nak tamak2?? lupa erk..nanti anak tu mati pun bukannya talkin pakai nama korang, masih pakai nama ibu dia jugak. Nak kawin bukan pakai nama korg jugak. Kita dah dipinjamkan anak tu, diamanahkan pun kira dah bagus, Insyaallah, betul cara kita besarkan dia, dia tak lupa kasih kita, jasa kita walaupon dia tahu kita bukan keluarga kandungnya.
  • Pada keluarga pasangan pulak : family perempuan >> kalau ini berlaku kat family kita, kita jangan hina perempuan tu, DOSA???? YESSSS!!! betol memang dosa yang dorang dah buat, tapi sekiranya kita yang pandai2 nak hukum dosa tu, silap ari bulan kita pulak terpalit dengan dosa tu. Iyelah kan, kita marah2, hina2, malulah kononnya, perempuan tu stress, dia buang anak dia, tak ker kita antara penyumbang terbesar pada pembuangan itu berlaku? Sepatutnya kita bantu agar dia dapat besarkan anak dia, so bila dah rasa seksa membesarkan anak, baru dia serik nak buat perangai lagi.
  • Pada keluarga pasangan >>lelaki. Kalau dah tau yang dalam family tuh dah mendermakan sperma dia sehingga menjadi anak, terima hakikat, tak payah nak hina perempaun tu, bertepuk sebelah tangan tak kan berbunyi. Apa????ko kata perempuan tu MURAH??? habis tu anak lelaki ko mahal ker??? ooHHH!! anak lelaki baik erk?sebab baiklah dia sanggup menderma, bukan derma duit tu derma sperma.
  • Ambik tanggungjawab!!! bantu keluarga perempuan untuk besarkan cucu tu sama2. Walaupon bukan jodoh lelaki & perempuan tuh,tapi korg kena ingat budak tuh tetap darah daging korang, dia masih punya 2 atauk dan 2 nenek!!! 

Ada FAHAM???
Ishkkkkkk aku sedang sangat emo buat entry nie (sorry)

 Aku tarik diri dulu. lagi banyak aku tulis kang, aku jadi cm Aduka plak kang. Panazz



signature'

22 comments:

.::SayangKemA::. said...

stuju....sokong.....!!!

jgn dihukum anak xbdosa...jgn terus mnghukum yg bdosa..bia ALLAH buat keje DIA...kite xyah sebok nak jd PA die lak...hmm...

helena's said...

kesian kan..tak sanggup nak tengok..

bg hel,,ko dah buat dosa besar tak payah lah tambah lagi kebesaran dosa kau tuh..Astagfirullah..

Natasha said...

sayangkema>>>>> dorang dh x ada keje tuh...tuh yang sukarela nak jadi PA....

aah x yah hukum....DIA ada untuk nak menghukum

Natasha said...

helena>>>>> ha tu betul hel..dah buat satu dosa...hasil dosa tuh pun dah kuar...x payah nak g baja lagi dosa tuh...... yessss....pandai hel

Dak Wan® said...

Mentaliti. Yup! Perspektif angkara mentaliti masyarakat yang dengki kerana mereka tak buat dosa seperti zina itu harus diubah. Masyarakat tu ialah kita. So berhijrah lah kita dan berubah.

hans said...

tahu xper
bila tak dapat nak sangat
bila dah dapat taknak menghargai dan besrsyukur

sis,bukan xnak jenguk tapi sebab busy dan kelajuan internet pun sangatlah slow....

Natasha said...

Dakwan>>>> sis suka ayat wan "angkara mentaliti masyarakat yang dengki kerana mereka tak buat dosa seperti zina itu harus diubah."


aah dorg dengki sbb dorg x berzina...so sbb tuh ler habis yg wat dosa tuh dorg nak tolong hukum....

Natasha said...

hans>>> tulah manusia...x reti nk bersyukur kan

BeaN MorENo said...

kasi la saya jaga anak tuh...saya nak baby...ces durjana betul...nanges sat nih..

si hitam maness said...

speechless.
nak menyumpah.
tp x terkeluar.


grrrr

Natasha said...

BeaN MorENo>>> huh..klu bagi kat kak tash..bukan sorang ...3-4 org pon kak tash sanggup jaga...meh cini nak jadikan dia Hafiz & Hafizah...

Wansteddy Tales said...

xboleh tgk la pic baby2 kena buang ni. sedih sngt2.

Natasha said...

si hitam maness>>> jgn menyumpah.... NGANOK jak bah... eeee jaik manusia kedak tok... sik da palak otak.... ngamput pandey.... udah jadik sik mok merik tggungjawab...paloi!!!!!!!!!!!!!!!

Natasha said...

Wansteddy Tales >>> bagi kat kita pun x per kan wan kan

si hitam maness said...

ya la tek...molah pandey nya...nang besar la dosa nya molah kdk tok...

Natasha said...

si hitam maness >>> aoklah.masa nganput sik mok mikir. akibat ya jadi cm tok...

farhana ghafar said...

I LIKE!!!! memang panazzzzzz kak tash! bAgus..mantap padat isi entry! huhu. Setuju dengan pe yang kak tash tulis. emo2 pun ada baiknya. Bagi pengajaran...

Aus said...

tula diorg ni..
buat pandai...

da mcm bangkai saye tgk..padehal manusia tu..penyambung generasi mase hadapan..

Natasha said...

farhana ghafar >>>siyes hana...nanes tau masa wat entry ni... sedih gila baca.....

Natasha said...

Aus>>> masa buat sedap mana dia nak ingat kemungkinan jadi cm nie....

bongok punya org....x ada akal nak pikir dosa pahala langsung

cikgu isza said...

mengapa kita terfikir isu yang sama ye? adakah itu tandanya kita sehati sejiwa? memang betul natasha.. jika kita mengutuk kita juga akan menanggung setiap dosa yang dilakukan oleh pesalah. Ini namanya fardu kifayah, xde seorang menegur, habis semua tanggung dosa.. nak ke kita?

Natasha said...

cikgu isza>>> yup kita sehati sejiwa.... hakhakhak

Copyright© All Rights Reserved ONETASHAKIR.COM