.
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Bagaimana karektor fizik & wajah Rasulullah? | Bahagian 1




Bagaimanakah rupa paras KEKASIH ALLAH? Siapa lagi jika bukan Muhammad s.a.w.

Mari kita mngenali bentuk fizik Baginda melalui riwayat-riwayat yang ada.

Anas Ibnu Malik r.a meriwayatkan.

"Postur tubuh Rasullullah s.a.w tidak terlalau tinggi dan tidak terlalu pendek. Kulit beliau tidak terlalu putih dan tidak terlalu gelap. Rambut beliau tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus terlerai. Allah swt mengutuskan beliau sebagai rasul ketika beliau mmasuk ke usia yang keempat puluh. Beliau tinggal dimekah selama 10 tahun,Beliau wafat pada ketika  usianya yang ke enampuluh tahun, sementara uban dirambut dan janggut beliau tidak mencapai 20 helai" (Riwayat Tirmidzi, Bukhari,Muslim,Malik &Ahmad)

**Rasullullah s.a.w menjadi Rasul pada usia 40 tahun, mangkat pada usia 60 tahun, ini bermakna baginda ada  20 tahun masa memegang amanah sebagai Rasul, manakala aku sudah hampir 36 tahun hidup, tapi Masyaallah masih banyak yang aku tidak lakukan tanggungjawab ku, sedangkkan masa 20 tahun nabi itu beliau telak berdakwah dan mengislamkan ramai ummat.... Ya Allah ampunkan kealpaan ku Ya Allah, dekatkan hati ku dengan Mu Ya Allah. Berikan aku kekuatan dalam perjalanan pulang ini Ya Allah.

Anas Ibnu Malik r.a meriwayatkan

"Rasullaullah s.a.w memiliki perawakan yang sedang, tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, tubuh beliau menarik, Rambut beliau tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus, Warna kulit beliau berwarna coklat, ketika berjalan tubuh beliau tegap" (Riwayat Tirmidzi, Bukhari,Muslim,Malik &Ahmad)

Al Bara'Ibnu Azib r.a meriwayatkan

"Postur tubuh Rasullullah s.a.w sedang, tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu pendek, Bahagian badan diantara dua pundaknya lebar, Rambut beliau lebat, hujungnya rambutnya menyentuh daun telinga bahagian bawah. Beliau memiliki baju berwarna merah.Saya belum pernah melihat sesaorang yang lebih tampan dr beliau"
(Riwayat Tirmidzi, Bukhari,Muslim,Abu Dawud,Ibnu Majah dan Ahmad)

Ali Bin Abi Thalib r.a meriwayatkan

"Postur Rasullullah s.a.w tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu pendek. Beliau memiliki tapak tangan dan telapak kaki yang tebal. Kepala dan persendian yang besar, dan bulu dada yang panjang.Ketika berjalan, tubuh beliau tegap seperti sedang menuruni tanah yang landai.Saya belum pernah melihat sesaorg pun yang sama dengan beliau, baik sebelum mahupun setelah beliau wafat (Riwayat Tirmidzi & Hakim)

Bersambung =======>>>




 

Copyright© All Rights Reserved ONETASHAKIR.COM