.
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Facebook Security Tutorial




Tadi tengah sedap melayan FB tetiba aku kena tendang keluar. FB suruh aku masukkan password plak.pelik jugak kan sebab aku tak log off. Dan benda ni bukan pertama kali terjadi dalam hidup aku. Sejak kebelakangan nie FB aku ada dicerobohi, tapi memandangkan tak ada apa2 yang penting kat situ so aku biarkan jer.Lantak lah korang nak masuk ke hape. bukannya ada benda2 yang penting pun. tapi bila dah banyak kali terjadi aku NAIK HANGIN jugak.



 klick untuk zat pembesaran

Tetiba aku tengok kat FB aku ada benda alah ni.woii ini sudah lebih...so aku pun buka email...yahuuuu ya bedabeduuuuu ada peminat masuk FB aku dalam diam2. Lahabau punya org. Tak ada kerja wat kerja masuk FB aku.... Cissskek bedebah betul....... So aku pun bukalah email..sebab bila terjai mcm ni selalunya ada notification yang akan dihantar ke email. Jeng......Jeng......Jeng.......


Klik untuk zat pembesaran

Wah!!! benar dan nyata lah memang ada berlaku pencerobohan lah... ayooookkk. So aku pun menghebah2kan tentang kejadian ini di FB aku sambil letakkan pic 2-2 ni. Adalah request dari beberapa org yang mintak aku ajar bagaimana nak buat setting security ini. cara-caranya ialah......

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

aku ajar esok boleh tak?? hahahhahahahahahah alossss merajuk ker?? okok...sekarang jugak aku ajarkan.


Mula2 logging ke account Fb korang 



 Leps tu klick kat account dan klick kat account setting


So lepas tu akan keluar page ni.

Apa yang korang kena buat ialah scrool ke bawah dan cari "ACCOUNT SECURITY". klick kat situ.


 Maka keluarlah benda ni

Dari sini korang kena klick dekat "YES" pada perkataan "Would you like to receive notifications for logins from new devices?"
  


Maka akan keluarlah nama2 divice yang masuk ke Fb korang


Dan yang terakhirnya, mulai dari apa yang korang dah buat ni, maka akan keluarlah nama2 computer yang digunakan untuk masuk ke FB korang dalam ertikata lain "NEW DEVICE". So korang akan tahu sekiranya ada org lain masuk ke FB korang dengan menggunakan password & email korang tapi dari komputer yang lain atau HP yang lain. Maka bolehlah ambik langkah berjaga2. Satu notification jugak akan dihantar ke email korang bagi memaklumkan bahawa aktivititidak bermoral ini sedang berlaku dalam aktiviti FB korang.

Natasha : So cakap apa kat Cikgu Natasha selepas mengajar??
Murid-murid : Terima kasih cikguuuuuuu

Ahahahah sengalnya aku.........





Copyright© All Rights Reserved ONETASHAKIR.COM