.
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Percubaan pertama | Ikan patin masak tempoyak ♥


Inilah hasil percubaan pertama aku memasak ikan patin masak tempoyak ala Pahang. Resipi yang telah diberikan oleh "anak pahang" ini. Aku bangga dengan diri aku, hye dengan resipi sekali imbas... aku dah memasaknya dengan berjaya..... dan hasil masakan nie telah aku konsikan dgn seorang teman yang agak rapat, korang tau apa komen dia ?? "perghhhh inilah masak tempoyak ikan patin yang terbaik pernah sy rasa" perghhhhh bangga siutt...mana x nya.... aku bukan tulis pun resipi yang di bagi oleh 'anak pahang' tu...cuma ingat2 dalam otak jer... bagi korang yang nak mencubanya boleh lah mencuba yer


Bahan2:
1/2kg ikan patin (nak sedap pakai ikan patin ORIGINAL)
Cili api 15 biji (ditumbuk)
tempoyak 4 sudu besar
Daun kesum secukupnya
Garam secukupnya
Serbuk kunyit 1/2 sudu teh
Air 2 cawan 
#sedikit ayam jawa (untuk bersihkan ikan)

Cara2 memasaknya:
  • Ikan patin yang telah di siang dicuci dengan menggunakan asam jawa, kalau ikan patin bela dgn ikan patin sangkar korg kn guna asam jawa banyak sikit sebab ianya lebih berlendir.
  • Cili api, tempoyak, kunyit dan air dimasukkan sekali kedalam periuk, kemudian masak diatas api yang sederhana besar sehingga mendidih.
  • bila sudah mendidih masukkan ikan, daum kesum dan garam, kecilkan api, masak sehingga ikan menjadi masak dan kuah menjadi pekat...
Taraaaaaaaaaaa!!!! dah siap!!!!
Senangkan:P

*ikan patin dalam gambar diatas adalah ikan patin liar (RM 80 - sekilo)... siyess sedap... tapi ikan patin tuh cuma 1/2 kilo jer. Kalau aku tahu ianya sedap pasti aku beli sekilo.. huhuhu tak per lain kali ada:D

*aku masak dah lama dah ikan nie.,.minggu lepas, cuma x ada masa nak update kat blog.... So silalah cuba yer



Copyright© All Rights Reserved ONETASHAKIR.COM